Dėl įtraukiojo ugdymo
Priimti ir nuo 2024 m. rugsėjo 1 d. įsigalioja atnaujinti švietimo pagalbos teikimą mokykloje ir pedagoginėje psichologinėje tarnyboje reglamentuojantys dokumentai, kurie apibrėžia švietimo pagalbos specialistų darbo organizavimą, funkcijas, kvalifikacinius reikalavimus švietimo pagalbos specialistams (išskyrus psichologus):
1) Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/81e4dbb0110611efbcbfb318996800a8);
2) Socialinės pedagoginės pagalbos teikimo vaikams ir mokiniams tvarkos aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/54fc7750111211efbcbfb318996800a8);
3) Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo tvarkos aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/f9fd6a8018fa11ef8b14c5bcce136045);
4) Reikalavimų pedagoginių psichologinių tarnybų paslaugoms ir jų teikimo sąlygoms ir jų darbo organizavimo tvarkos aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/25b79ce01f3611ef8b14c5bcce136045);
5) Asmenų, teikiančių specialiąją pedagoginę ir socialinę pedagoginę pagalbą, kvalifikacinių reikalavimų aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/775d3d90137711efbcbfb318996800a8);
6) Mokyklos vaiko gerovės komisijos funkcijų, sudarymo ir jos darbo organizavimo tvarkos aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/9649cf1045c811efbdaea558de59136c).
7) Specialiosios pagalbos teikimo mokyklose (išskyrus aukštąsias mokyklas) tvarkos aprašas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/348a91d0608811efafbb8694c098bac5).
8) Ugdymo organizavimo rekomendacijos mokiniams, kuriems nustatytas elgesio ar (ir) emocijų sutrikimas (nuoroda į teisės aktą: https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/b6923a70608811efafbb8694c098bac5).
Po derinimo su visuomene, rengiamasi švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymu patvirtinti Mokinio specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimo, ugdymo pritaikymo ir (ar) reikalingos švietimo pagalbos skyrimo tvarkos aprašą. Apraše siekiama įtvirtinti reikalavimą pedagoginėms psichologinėms tarnyboms, įvertinus asmens specialiuosius ugdymosi poreikius, informaciją įkelti į Mokinių registrą, taip užtikrinant pagalbų tęstinumą bei vaiko teisę gauti jo reikmes atitinkantį ugdymą ir reikiamą švietimo pagalbą. Apraše nustatyta pirminio ugdymosi poreikių vertinimo tvarka ir švietimo pagalbos skyrimas, kai esant poreikiui, kurį nustato mokyklos vaiko gerovės komisija, švietimo pagalbą skiria mokyklos vadovas. Numatoma aprašo įsigaliojimo data – 2024 m. rugsėjo 1 d.
Š. m. rugsėjo mėnesį bus pateiktas viešam derinimui Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, ugdymo ir švietimo pagalbos organizavimo tvarkos aprašo projektas. Šiame apraše apibrėžtos nuostatos dėl neproporcingos naštos vertinimo kriterijų bei ugdymo proceso, kuriame dalyvauja mokiniai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių, kuomet jį gali vykdyti arba vienas mokytojas, arba mokytojas, ugdymo procese dalyvaujant švietimo pagalbą teikiančiam asmeniui, arba daugiau kaip vienas mokytojas. Taip pat aprašytas švietimo pagalbos teikimo modelis, ugdymo pritaikymo ir švietimo pagalbos teikimo organizavimas švietimo įstaigose, įgyvendinančiose ikimokyklinio, priešmokyklinio, pradinio, pagrindinio ir (ar) vidurinio ugdymo programas, pirminio profesinio mokymo ir vaikų neformaliojo švietimo programas, bei mokiniui ugdytis mokykloje tinkamų sąlygų pritaikymo reikalavimai.... Minėtą aprašą planuojama patvirtinti š. m. spalio mėnesį.
2024 m. rugsėjį įsigalios Lietuvos Respublikos Švietimo įstatymo straipsnių pakeitimai ir įstatymo papildymai, kurie numato, kad kiekvienam vaikui turi būti sudarytos sąlygos ugdytis artimiausioje ugdymo įstaigoje (ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, mokykloje) kartu su savo bendraamžiais.
Įtraukties švietime plėtros 2021-2024 metų kryptys:
- Stiprinti teigiamas visuomenės ir švietimo bendruomenės nuostatas į įtrauktį švietime.
- Didinti švietimo pagalbos prieinamumą.
- Gerinti pedagogų ir švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai švietime.
- Pritaikyti mokyklų (ikimokyklinių ugdymo įstaigų) aplinkas ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams.
- Kurti įtraukties švietime įsivertinimo ir stebėsenos sistemą.
Įtraukusis ugdymas – kokybiškas ugdymas kiekvienam vaikui, siejamas su personalizuotu kiekvieno vaiko ugdymu, atitinkančiu kiekvieno vaiko ugdymosi galias, poreikius, užtikrinantis sėkmes, asmeninę pažangą.
Tai procesas, kuriame atsižvelgiama į vaikų socialinę, kultūrinę, mokymosi įvairovę ir remiamasi veiksmais, padedančiais nustatyti bei šalinti kliūtis ugdymuisi ir dalyvavimui švietime.
Tai labai aiškiai atsispindi Geros mokyklos koncepcijoje.
Kad įtraukusis ugdymas būtų sėkmingas reikia stiprinti teigiamas visuomenės ir švietimo bendruomenės nuostatas į įtrauktį švietime, didinti švietimo pagalbos prieinamumą, gerinti mokytojų ir švietimo pagalbos specialistų pasirengimą įtraukčiai, pritaikyti aplinkas ir ugdymo procesus įvairių ugdymosi poreikių turintiems vaikams, formuoti vaikų, mokytojų, kitų bendruomenės narių teigiamas nuostatas.
Visą informaciją apie pagalbos mokiniui specialistus rasite puslapio skiltyje Pagalba mokiniui.
Informacija apie objekto pritaikymą neįgaliesiems galite rasti paspaudus nuorodą
Įtraukaus ugdymo plėtros 2021-2024 metų veiksmų planas
„Įtraukties link”. Ką turi žinoti mokykla? – atmintinė mokykloms
Kompleksinė laiku suteikta pagalba specialiųjų poreikių turintiems vaikams – lemiamas jų pozityviosios socializacijos veiksnys
Kompleksinė laiku suteikta pagalba specialiųjų poreikių turintiems vaikams – lemiamas jų pozityviosios socializacijos veiksnys |
Įtraukiojo ugdymo įgyvendinimo bendrojo ugdymo mokyklose rekomendacijos
Dėmesys kiekvieno mokinio mokymuisi ir pažangai
Mokytojo padėjėjo vaidmuo įtraukiamajame ugdyme žiūrėti čia
Kaip padėti suprasti ir ugdyti autizmo spektro sutrikimų turinčius vaikus? žiūrėti čia
Knygų sąrašas autizmo tematika
Mokytojo TV žiūrėti čia
Vaikams apie neįgaliųjų teisių konvenciją
Atnaujinta: 2024-09-03